Köpinformation Hulténs I Sverige AB

Fullständiga köpvillkor

Företagsinformation:
Hulténs i Sverige AB
Organisationsnummer: 556920-4836
Meteorvägen 4
24534 Staffanstorp
http://www.hultens.se
 

När du lägger din beställning hos oss, godkänner du våra Allmänna Villkor och intygar att de personuppgifter som du har lämnat om dig själv är giltiga och korrekta. Vid frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att kontakta oss via e-post:
support@hultens.se eller via telefon: 046–25 02 52.
 

Kundtjänst
Vår högsta prioritet är att säkerställa att du som kund känner dig välkommen och trygg när du handlar hos oss. Vårt servicemedvetna team står redo att assistera dig med de frågor som kan dyka upp angående vårt sortiment eller ditt köp. Vi vill understryka att vi inte tar ut några extra avgifter för telefonsamtal till vår kundtjänst – vi är här för att hjälpa.

Om du stöter på några problem i samband med ditt köp, kan du vara trygg med att vi alltid strävar efter att lösa situationen på bästa möjliga sätt. Vi värdesätter din nöjdhet och ser fram emot att skapa en positiv och smidig upplevelse för dig som kund. Tveka inte att höra av dig om du har några frågor eller behöver hjälp – vi finns här för dig! Om ett kundärende prövas i Allmänna reklamationsnämnden kommer Hulténs i Sverige AB följa nämndens beslut.


Reservationer
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation eller i övrig kommunikation. Vi förbehåller oss rätten att kontinuerligt justera information och priser för samtliga varor i vårt sortiment och att i efterhand korrigera eventuell felaktig prissättning utan förvarning.

Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår hemsida eller i våra annonser. Vi har även rätten att annullera oriktiga beställningar. Observera att samtliga kampanjer gäller så långt lagret räcker om inte annat är specificerat i beskrivningen.

Vänligen notera att färgåtergivningen på vår webbplats kan påverkas av olika bildskärmar och skärminställningar. Detta gör att vi inte kan garantera att provbitar och bilder på vår webbplats återger varans exakta utseende och beskaffenhet.
Skillnader i färgåtergivning kan förekomma mellan bild och verklighet och för varuprover så kan endast provet vara indikativt.


30 dagars öppet köp
Öppet köp erbjuds i 30 dagar från det att produkten levererats till dig. Under den period då öppet köp gäller, återköper Hulténs i Sverige AB produkter till det värde som du betalt för produkterna exklusive kostnad för frakt till kunden.

Kunden ansvar själv för att bekosta returfrakten vid nyttjande av öppet köp. För 
returer som sker via ombud så tar vi ut en fast avgift på 99kr per kolli oavsett transportör.  För returer som sker via hemleverans med upphämtning av transportören, tar vi ut en fast avgift på 590kr per pall/kolli. Returavgiften dras automatiskt av från återbetalningen.


Kostnad för annan utförd tjänst ersätts ej av Hulténs i Sverige AB. Vid retur av produkt/produkter till Hulténs i Sverige AB skall produkterna emballeras på sådant sätt att de är skyddade vid transport. Vi rekommenderar att du förpackar produkterna på samma sätt som när de levererades till dig och att du använder ett spårbart fraktsätt vid returen.

Observera att returen skall skickas direkt till vårt lager och inte till ett postombud.
Eventuella fraktkostnader och expeditionsavgifter för returförsändelsen står du som kund för om du inte kontaktat oss innan för att få en förbetald retursedel.

Om emballaget är skadat har Hulténs i Sverige AB rätten att dra av 20% på produktens värde för värdeminskning. 

Vid returer av möbelskydd skall produkten ej vara uppackad – om uppackad vara där kartong ej går att återförsluta har Hulténs i Sverige AB rätten att dra av 50% på varans värde vid retur.


Följande villkor gäller för öppet köp: 
-Produkten skall vara oanvänd och i oskadat skick. 
-Eventuell montering av produkten skall inte ha skett. 
-Originalförpackningen skall vara i oskadat skick. 


Undantag från ångerrätten
Vi vill informera dig om undantagen från ångerrätten.

Vid beställning av varor märkta med "specialbeställning" är varan/produkten beställd exklusivt för dig eller att den tillverkas efter din beställning, detta innebär att varan ej går att returnera då produkten är ett undantag från ångerrätten.

Vänligen notera att ångerrätten inte gäller för samtliga produkter som benämns som "specialbeställning".

Observera att ångerrätten endast är tillämplig för konsumenter och gäller inte för företagskunder. Om du har några frågor angående ångerrätt eller retur hjälper vår kundtjänst dig gärna med dina frågor.


Retur
För att anmäla en retur gör du det smidigast i vår returportal, LÄNK TILL PORTALEN – KLICKA HÄR! Om du har vidare frågor kring hur man gör en retur får du gärna mejla till oss på
support@hultens.se

Hultens i Sverige AB skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka.


Reklamation

Hos Hulténs i Sverige AB har du som privatperson alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten 
gäller ursprungligt fel eller produktionsfel vid tillverkning och gäller inte för fel som uppkommit av handhavandefel, slitage, vårdslös hantering eller att skötselråd ej efterföljts.



Näringsidkare skall påtala eventuella fel på en produkt inom skälig tid från att problemet uppstått. Om du upptäcker ett fel i en produkt som du köpt av oss så skall du höra av dig snarast möjligt till oss via vår reklamations portal via vår reklamations portal – LÄNKT TILL PORTALEN - KLICKA HÄR!  eller till  support@hultens.se om du har vidare frågor kring hur man gör en reklamation.
 

Observera att vid en godkänd reklamation så kan vi komma att behöva ta den defekta produkten i retur, vi kommer givetvis att stå för fraktkostnaden samt ombesörja en fraktsedel.

Du som kund ombesörjer själv att paketera varan så att den kommer fram i gott skick, du ombesörjer även förpackningsmaterial om du kasserat det som varan kom i.



Transportskada
Om din vara mot förmodan råkat ut för en transportskada ber vi dig starta ett transportskadeärende omgående, men senast inom 5 dagar från att du mottagit din leverans. Vi ber dig att notera att godset alltid ska kontrolleras vid leverans och synliga skador ska anmälas till chauffören direkt. Det är viktigt att transportören antecknar att godset var skadat. 
Det är även viktigt att du som kund inkommer med bilder på ytter och inner emballaget på varan som blivit transportskadad, annars kan vi tyvärr inte behandla ert ärende. 



Även s.k. dolda transportskador, som upptäcks först när varan packats upp. Kontrollera därför omedelbart inre emballage och varans skick efter leverans.


Vi förbehåller oss rätten att avslå anmälningar utan vidare utredning, om tidsfristen överskrider 5 arbetsdagar från mottagandet.

För att anmäla en transportskada gör du det enkelt och smidigt via vår portal – LÄNK TILL PORTALEN – KLICKA HÄR! Eller mejla till
support@hultens.se om du har vidare frågor kring hur man gör en anmälan om transportskada.


Ej uthämtad försändelse
Om du som kund inte skulle hämta ut din beställning hos ombud och beställningen går i retur till oss debiterar vi en avgift om 195kr per kolli samt en returavgift baserat på din order. Gäller din order en hemleverans debiterar vi en avgift på 590kr per pall/kolli för ej mottagen leverans samt en returavgift baserat på din order.

Avgiften är nödvändig för att vi ska kunna täcka frakt- och hanteringskostnader som uppkommer. Notera att om du inte tar emot eller hämta ut en försändelse räknas det inte som att du har meddelat att du ångrat ditt köp. För mer information se 8. Ångerrätt och återköp i fullständiga köpvillkor.


Leveransändringar
Om varorna packas av vår personal på vårt lager eller om varorna har lämnat vårt lager är det inte möjligt att genomföra kostnadsfria ändringar i din beställning. Därför är det av stor vikt att du alltid dubbelkollar att informationen i din beställning är korrekt.


Om det av någon anledning krävs ändringar efter detta kommer transportören att tillämpa en ombokningsavgift på 295 kr, detta gäller till exempel för ändring av telefonnummer.

Om varorna ska levereras till en annan adress tillkommer en ombokningsavgift på 295 kr. För att ta bort ID kontroll på en pågående leverans tillkommer en ombokningsavgift på 295kr.


Priser och betalning

Alla priser hos www.hultens.se är inklusive moms.
Hulténs i Sverige AB använder Klarna (Klarna AB, organisationsnummer 556737-0431) som mellanhand för hantering av betalningar. Fakturabetalning är förvalt betalningsalternativ, du kan även välja delbetalning med Klarna konto, Klarna kortbetalning (VISA & Mastercard samt American Express) samt Klarna direktbetalning via din bank.
Mer information och villkor om betalning finns avsnitt 
§5. Betalning i köpvillkoren.

 

Kampanjer och erbjudanden

*Kampanjer och erbjudanden gäller ej på följande varumärken: 

Grythyttan, Dedon, String, Sackit, samt nyheter från By Rydéns

Rabattkoder gäller på ordinariepriser, ej redan nedsatta varor, om inte annat anges.

 

Leveransalternativ
Produkter levereras direkt till den adress du uppgivit vid beställning i samarbete med logistikpartners. Vid val av hemleverans sker leveransen dagtid till tomtgräns eller första leveranshinder. Legitimationskrav ingår, för leverans till öar tillkommer extra kostnader. Hulténs i Sverige AB skickar beställningar under helgfria vardagar. För din trygghet erbjuder vi dig möjlighet att spåra försändelser med vissa fraktalternativ. Vi erbjuder även dig att hämta ut beställda produkter direkt i butik.

OBS! Vid hemleverans till öar eller andra ställen som saknar fast vägförbindelse sker leveransen till transportbolagets närmsta terminal eller brygga. Hulténs i Sverige AB förbehåller sig även rätten att debiterar dig som kund för extra fraktkostnader i samband med leverans som tillägg för utkörning till Ö, storstadstillägg vid trånga och svåråtkomliga gator, samt om du som kund kontaktar speditören och ber om att lagrar din order under x antal dagar.



Avbryta order
Det går bra att ta bort enskilda produkter eller en hel order förutsatt att ordern inte har plockats av vår personal på lagret eller är skickad.

Har du som kund redan fått en avisering om att din order är skickad är det inte längre möjligt att ta bort eller ändra i ordern.

Observera att produkter som är märkta med "specialbeställning" är bindande och går därför inte att makulera.


Leveranstid
Vänligen observera att alla angivna leveranstider är ungefärliga. Det innebär att leveransen kan komma tidigare eller ta längre tid än förväntat. Vi kan tyvärr inte garantera specifika leveranstider, eftersom dessa i regel ligger utanför vår kontroll.

För produkter som tillverkas på specialbeställning kan leveranstiden justeras, antingen förkortas eller förlängas.

Vi förbehåller oss rätten att undanta oss från eventuella krav på ersättning från kundens sida vid leveransförseningar. Vi strävar alltid efter att du som kund ska få dina varor inom det angivna tidsintervallet, men vi kan inte undvika eventuella förseningar i produktion från leverantörer som vi inte kan påverka.

Vi reserverar oss för längre leveranstider av lagervaror vid perioder då vårt lager har högre belastning. Exempel på detta är vid påsk, midsommar och semestertider.

Om det skulle uppstå någon försening eller avvikelse från den preliminära leveransveckan för din order, kommer vi att göra vårt bästa för att informera dig via e-post eller telefon.


Fraktkostnad
Debitering för frakt sker enligt specifikation på ditt ordererkännande vid köptillfället, den sammanlagda fraktkostnaden för en beställning framgår även i kassan på vår hemsida hultens.se
Mer information och villkor om leverans finns under avsnitt 
§7. Leverans i köpvillkoren.


Handla tryggt med garanti
Alla produkter omfattas av garanti utöver reklamationsvillkoren.
Mer information och villkor om reklamationer och garanti finns under avsnitt 
§9. Reklamation och garanti i köpvillkoren.


Säkerhet
Vi kommer säkerställa att uppgifter som lämnas eller data som överförs i samband med köp eller besök hos oss behandlas på ett säkert sätt. Därför samarbetar vi bara med seriösa betalningspartners för att skydda dig som kund. När du handlar något hos oss kommer dina uppgifter lagras och behandlas i digitalt format. Vi ansvarar för att uppgifterna lagras och behandlas på ett säkert sätt i enighet med personuppgiftslagen.


Billie X Klarna
Allmänna affärsvillkor (villkor för tjänsten) för detaljhandlare gällande tjänster från Billie x Klarna

Godkännandeprocess
Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie
Beställningen godkänns med en godkännandeförklaring som skickas i ett separat e-brev eller genom att varorna levereras inom tre till fyra dagar. Billie GmbH förvärvade fordringen för köpesumman gentemot kunden när betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" valdes och skickar godkännandeförklaringen med e-post.

Förvärv av fordringar
Företagskunder har möjlighet att betala fakturabeloppet via banköverföring först efter att varan och fakturan tagits emot ("Fakturabetalning"). För att kunna lämna detta erbjudande samarbetar vi med Klarna Bank AB ("Klarna"), som i sin tur samarbetar med leverantören av betaltjänster, Billie GmbH ("Billie"), vid betalningsmetoden "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie". Man måste inte registrera sig hos Klarna för att kunna överföra fakturabeloppet. När betalningsmetoden valts under beställningsprocessen kontrollerar Billie adressen och gör en kreditprövning. Om resultatet av kontrollen är bra kan beställningen genomföras med det betalningssätt som valts och betalningskravet gentemot kunden lämnas först över till Klarna och sedan från Klarna till Billie. Fakturabeloppet ska överföras enligt betalningsanvisningarna inom den betalningsperiod som anges på fakturan till det konto som Billie använder för sina företagskunder.

Integritetspolicy
Om du väljer betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" kommer Klarna att kontrollera adressen och göra en kreditprövning som en del av den beställningsprocess som ska utföras av Billie. Då överförs följande uppgifter som anges i samband med beställningen och som krävs för denna adresskontroll och kreditprövning till Klarna, Billie och företagspartner som anlitats av Billie (t ex kreditvärdighetsinformation, inkassopartner etc.):

- Persondata och kontaktuppgifter: Uppgifter om kundens identitet (titel, för- och efternamn, telefonnummer, e-postadress) och det företag för vars räkning beställningen görs (företag och juridisk form, registernummer och -uppgifter, adress och kontaktuppgifter, e-postadress, telefonnummer, leverans- och faktureringsadresser, kundnummer, skattenummer, momsregistreringsnummer, information om branschen och företagets storlek);

- Transaktionsrelaterade data: Fakturabelopp och betalningsvillkor, information om produkter som beställs, t ex order-ID, antal, varukorg och faktureringsinformation, status som befintlig kund.Dessa uppgifter används endast av Klarna och Billie för att kontrollera om den betalningsmetod som kunden önskar är tillgänglig samt för att hantera betalningen om resultatet av kontrollen var bra. Som en del av den här behandlingen kommer Billie att skicka kunden information om beställningens status och faktureringsinformation till den e-postadress som angavs under beställningsprocessen.Klarnas integritetspolicy finns på följande länk: https://www.klarna.com/international/privacy-policy/. Billies integritetspolicy kan hämtas genom följande länk: https://www.billie.io/en/privacy-policy. Båda dataskyddsförklaringarna gäller utöver vår dataskyddsförklaring och våra allmänna villkor för tjänsten.

Betalningsanvisningar och betalningspåminnelser
Om du väljer betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" skickar Billie betalningsinstruktioner och betalningspåminnelser via e-post. Betalningar ska endast göras till det konto som anges här. Support
Teknisk support vid problem med att välja och genomföra betalningar med metoden "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" tillhandahålls av Billie. Supporten kan nås under vanlig kontorstid (måndag till fredag, 9.00 till 17.00, exklusive helgdagar i Berlin) på help.billie.io.