Retur & Reklamation

Hur gör jag en retur?
Om du har lagt din beställning online så går det bra att genomföra returen via ombud/hemleverans eller besöka vår butik i Staffanstorp.

Om du har köpt din vara i vår butik i Staffanstorp och önskar genomföra en retur vänligen besök vår butik. Kundtjänst hanterar ej returer köpta i butiken.

För returer som sker via ombud så tar vi ut en fast avgift på 99kr per kolli oavsett transportör. För returer som sker via hemleverans med upphämtning av transportören, tar vi ut en fast avgift på 590kr per pall/kolli. Returavgiften dras automatiskt av från återbetalningen.

Returvillkor
Vi erbjuder våra kunder 30 dagars öppet köp från dagen du mottagit din vara.

-Produkten skall vara oanvänd och i oskadat skick.

-Eventuell montering av produkten skall inte ha skett.

-Originalförpackningen skall vara i oskadat skick.

Undantag från ångerrätten
Vi vill informera dig om undantagen från ångerrätten.

Vid beställning av varor märkta med "specialbeställning" är varan/produkten beställd exklusivt för dig eller att den tillverkas efter din beställning, detta innebär att varan ej går att returnera då produkten är ett undantag från ångerrätten.

Vänligen notera att ångerrätten inte gäller för samtliga produkter som benämns som "specialbeställning".

Observera att ångerrätten endast är tillämplig för konsumenter och gäller inte för företagskunder. Om du har några frågor angående ångerrätt eller retur hjälper vår kundtjänst dig gärna med dina frågor.


Vi värnar om miljön och vill göra vad vi kan för att bidra till en hållbar framtid, av den anledningen skickar vi inte med en retursedel i våra försändelser utan hänvisar våra kunder till att skapa returen via länken nedan.

 

Returprocess
Vänligen registrera de varor du önskar returnera i vår returportal genom att ange ditt ordernummer och den e-postadress som är kopplad till din beställning via länken. LÄNK TILL PORTALEN – KLICKA HÄR!

När du har slutfört registreringen av din retur kommer du att få ett mejl med ett returkvitto samt en retursedel. Retursedeln ska fästas på varorna som ska skickas tillbaka. Inkludera gärna returkvittot i inuti ditt returpaket.

Om du har fler varor/paket som du önskar göra en retur på och är i behov av flera retursedlar vänligen ta kontakt med vår kundtjänst. 

Har du frågor kring hur du gör en retur eller behöver hjälp, går det bra att ringa oss på 046-25 02 52, knappval 2 så hjälper vi dig.


Hur sker återbetalningen?
Vid returer återbetalas samma belopp som du som kund betalat för varan minus eventuell returkostnad och eventuellt prisavdrag. Eventuella avdrag dras automatiskt av på din återbetalning.

Hulténs i Sverige AB förbehåller sig rätten att vänta med återbetalning tills dess att vi mottagit varan eller att du kunnat bevisa att varan är skickad tillbaka till oss.

Återbetalningen görs via samma betalningsalternativ som användes vid köptillfället. Du blir återbetalad när vi återfått och registrerat returen på vårt webblager. Återbetalningen sker inom 3–5 arbetsdagar, dock som längst inom 14 dagar.

Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den minskat i värde på grund av att du använt den eller hanterat varan i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion har vi rätt att göra avdrag för detta på återbetalningsbeloppet.

 

Om du använt betalningsalternativet faktura eller delbetalning genom Klarna är det viktigt att du betalar fakturan för att undvika eventuella påminnelseavgifter.

Denna information gällande återbetalningar gäller även för andra ärenden där du som kund kommer bli återbetald vid en reklamation.


Hur gör jag en reklamation?
Alla reklamationsärenden hanteras enbart via vår kundtjänst och ej i vår butik i Staffanstorp.

Hos Hulténs i Sverige AB har du som privatperson alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller ursprungligt fel
eller produktionsfel vid tillverkning och gäller inte för fel som uppkommit av handhavandefel, slitage, vårdslös hantering eller att skötselråd ej efterföljts.

Näringsidkare ska påtala eventuella fel på/i en produkt inom skälig tid från att problemet uppstått. Om du upptäcker ett fel i en produkt som du köpt av oss så skall du höra av dig snarast möjligt till oss

Reklamationsprocess
Ifall du av någon anledning skulle upptäcka att din vara är defekt, vänligen starta en reklamationsprocess så snart som möjligt efter att du har upptäckt felet. Du gör anmälan med ditt ordernummer och den e-postadress som är kopplad till din beställning. LÄNK TILL PORTALEN – KLICKA HÄR!

När du registrerar ärendet, ber vi dig att så utförligt som möjligt beskriva vad som är fel och även bifoga bilder som visar defekten.

Varje reklamation behandlas och utvärderas manuellt och du kommer att uppdateras löpande under ärendets gång av vår kundtjänst.

 

Vid en godkänd reklamation
Observera att vid en godkänd reklamation så kan vi komma att behöva ta den defekta produkten i retur, vi kommer givetvis att stå för fraktkostnaden samt ombesörja en fraktsedel.

Du som kund ombesörjer själv att paketera varan så att den kommer fram i gott skick, du ombesörjer även förpackningsmaterial om du kasserat det som varan kom i.
 

Har du frågor kring hur du skapar en reklamation eller behöver hjälp med detta, går det bra att ringa oss på 046 - 25 02 52, knapp val 2 så hjälper vi dig. 

 

 För närmare villkor kring reklamationer hänvisar vi till våra köpvillkor.
 

 

Paketet var skadat vid leverans, vad gör jag?
Alla reklamationsärenden hanteras enbart via vår kundtjänst och ej i vår butik i Staffanstorp.

Om din vara mot förmodan råkat ut för en transportskada ber vi dig starta ett transportskadeärende 
omgående, men senast inom 5 dagar från att du mottagit din leverans.

Vi förbehåller oss rätten att avslå anmälningar utan vidare utredning, om tidsfristen överskrider 5 arbetsdagar från mottagandet.


Vi ber dig att notera att godset alltid ska kontrolleras vid leverans och synliga skador ska anmälas till chauffören direkt. Det är viktigt att transportören antecknar att godset var skadat. Även s.k. dolda transportskador, som upptäcks först när varan packats upp. Kontrollera därför omedelbart inre emballage och varans skick efter leverans.


För att registrera anmälan ber vi dig att göra det genom att ange ditt ordernummer och den e-postadress som är kopplad till din beställning. LÄNK TILL PORTALEN – KLICKA HÄR!


I registreringen så ber vi dig att beskriva ärendet så tydligt som möjligt och bifoga bilder på defekten och emballaget. Varje ärende behandlas och utvärderas manuellt och du kommer att uppdateras löpande under ärendets gång av vår kundtjänst.


Har du frågor kring hur du gör en transportskadeanmälan eller behöver hjälp, går det bra att ringa oss på 046 - 25 02 52, knappval 2 så hjälper vi dig.



Erbjuder ni byten?
Vi har inte möjlighet att genomföra byten. I stället uppmanar vi dig att returnera produkten/produkterna och göra en ny beställning på vår hemsida. Om du använde en rabattkod i din ursprungliga beställning, vänligen kontakta oss via mejl eller telefon så hjälper vi dig med detta.